מדיטציה להרגעה ובהירות מחשבתית – כלים וטכניקות יומיומיות לאנשים עסוקים

החשיבות של המדיטציה להרגעה עצמית ובהירות מחשבתית

האם אתם מרגישים לעיתים מוצפים על ידי הדברים שקורים ביומיום שלכם? רובנו חווים הצפה של הדברים מפעם לפעם בחיי היום יום שלנו. לחץ ומתח הוא חלק מחיי היומיום של רבים מאיתנו. למעשה הלחץ והמתח הם סוגי של  מכאניות הישרדותית שנועדה להגן עלינו מפני סכנות. הבעיה המרכזית עולה מכך שאיננו יודעים איך להקל על המתח ולהחץ וכשאין ברשותנו כלים כדי להתמודד עימם.

בפוסט הזה נבין טוב יותר למה יש לנו לחץ כרוני ואז נדבר על טכניקות וכלים שיכולים לעזור לנו לתרגל את שחרור שלהם. אנו נראה איך אפשר להביא יותר שלום, שקט ובהירות מחשבתית, לא משנה עד כמה המתח בחיינו גדול.  

היתרונות של הרגעת המחשבה

היתרונות המרכזיים של הרגעת המחשבה הם שחרור המתח והלחץ. על ידי הרגעת המחשבה, תרגיש פחות מחוץ על ידי הרגשתות היומיומיים שיכולים לגרום לכם להרגיש שאתם מאבדים שליטה. יתרון נוסף של הרגעת המחשבה הוא שההרגעה תומכת בהשפעות בריאותיות שונות שיכול לייצר הלחץ כמו למשל לחץ דם גבוה, דכאון ועייפות. מחשבה רגועה תשפר את מצב הרוח ותפחית כעס, תרגול וגם תשפר את הבטחון ואת היכולת להתמודד עם בעיות שונות שהחיים מביאים עימם ובאופן כללי תשפר את המצב הפסיכולוגי, המנטאלי והרגיש. 

איך נראה היומיום של אלה שלא מתרגלים מדיטציה לרגיעה

למה קיים קושי בהרגעת המחשבה. לעיתים קרובות אנו שומעים אנשים שאומרים – אני לא יכול להפסיק את המירוץ של המחשבות. בדרך כלל מדובר על אנשים עסוקים שחייהם עמוסים בשלל משימות ופעילויות. יש להם עבודה תובענית ומשפחה לטפל בה. לעיתים, הם אנשים צעירים עם מטרות ושאיפות. אין שום דבר רע בדברים הללו. הם טבעיים ונורמליים ביותר במסלול חיינו. האתגר המרכזי הוא למצוא את האיזון בין המטלות והמשימות הרבות לבין הצרכים האישיים שלנו ואחד מהצרכים הללו הוא להרגע. מרוץ החיים המהיר נוטה לגירוי יתר של המחשבה. ולמען האמת באופן כללי, כל דבר שמגיע אל אחד מחמשת החושים שלנו (ראיה, שמיעה, טעם, מגע וריח) יצור בתוכנו רצף תגובות מחשבתיות. אם כן כל הפעולות שלנו ביומיום יוצרות תגובה מחשבתית ועומס גבוה של פעילויות יכולה לגרום לעומס רגשי שמובילה לרעש מחשבתי גבוה ומתח. 

שלבים לתרגול מדיטציה לרוגע ושלווה שיוצרים הרגעה ובהירות במחשבה

אחת מהבעיות שעולות כשאנו רוצים להתחיל ולתרגל הרגעות מחשבתית היא חוסר המודעות שלנו לגבי מהי הרגעות. אם נשאל כל אחד לגבי מהי נקודת המבט שלו לגבי הרגעות, סביר שיגידו לנו שזה דבר טוב שיכול להועיל מאוד ושאנשים צריכים למצוא דרך להרגע באופן יומיומי, אך אם נשאל אותם אם הם עושים זאת בפועל, סביר להניח שרוב האנשים יאמרו שאינם מתרגלים זאת קצת בדומה לפעילות גופנית. אנו יודעים שזה חשוב אך מתקשים לצאת לדרך ולבצע וכאשר מנסים ולמצוא את הסיבה האמיתית לכך שאנשים לא מתרגלים הרגעות, לרוב הסיבות יהיו אחת מהבאות:

  1. אין לי מספיק זמן
  2. יש לי דברים חשובים יותר לעשות
  3. אני צריך לנצל את הזמן שלי לדברים פרודוקטיביים
  4. אני לא יודע איך להרגיע את המחשבה שלי
  5. אני סוג של אדם שלא יודע לשבת במקום אחד ולהרגע

כל אחת מהאמונות האלה הן אמונות חזקות והן מכתיבות את הפעולות שלנו.

אז, אם אנו רוצים לשנות את האמונות האלה, עלינו להתחיל ולתכנת מחדש את האופן בו אנו חושבים ופועלים. אולי זה נשמע קשה, אבל זה לא. אפשר בקלות, באמצעות השיטות שאסקור כאן מטה שמתחילות מהצד הראשון שהוא תרגיל כתיבה יומיומי שלוקח 5 דקות בדיוק. עם תרגיל הכתיבה הזה, כל מה שעליכם לעשות הוא לקחת מחברת ולהתחיל לכתוב בה ״הצהרות״. ניתן לעשות זאת בכל זמן ובכל מקום. אפילו לא נדרש לשם כך מקום שקט. לאחר תרגול ״ההצהרות״, במשך החמש דקות היומיומיות הללו, תוכלו לשים לב שמשהו במחשבה שלכם מתחיל להשתנות וזה הופך להיות קל יותר עבורכם להרגיע את המחשבה.

הנה הצהרה שאוכל לכתוב במחברת שלי. אם אחזור יום אחר יום על ההצהרה הזו שלי, שיכולה להיות מותאמת מאדם לאדם לעבר הדברים שחשובים לו באמת, על פי המטרות האמיתיות שלו, 

״אני מבין שמגיע לי שקט נפשי. אני יודע שבאמצעות מחשבות של שלווה אהיה מאושר יותר, פרודוקטיבי יותר ואוכל לבצע את הבחירות הטובות ביותר בחיי. אני ראוי לחיות חיים יוצאי דופן, אני מסוגל להפחית את רעשי הרקע המיותרים סביבי. יש לי את כל הזמן שבעולם כדי להרגע ולהתיישב. אני מסוגל לקחת את הזמן היומיומי הדרוש לי על מנת להרגיע את עצמי. אני מתחייב להרגיע את המחשבה שלי על מנת שאוכל לממש אושר אמיתי והגשמה עצמית.״

על מנת להפיק את המירב מהתרגיל הזה, אני מציעה לעשותו פעם ביום למשל 21 ימים לפחות. אומרים שנדרשים 21 ימים על מנת להפיק שינוי רגשי. זהו בדיוק השינוי שאותו אנו מחפשים. לכוונן את הרגשות שלנו לתדר המתאים. 

תרגילי מדיטציה להרגעה

איך להרגיע את המחשבה. הרגעת המחשבה היא דבר יחסית פשוט. ההנחיות כאן מטה יעזרו לכם להשיג שני דברים:

  1. הם ימנעו מהמחשבה שלך להגיע למצב של ריאקטיביות
  2. הם יאפשרו למחשבה שלך להאט ולהרגע באופן טבעי

אתם חופשיים לבחור כל אחד מהתרגילים הללו. הבחירה יכולה להיות כתלות במצב הרגש השלילי אותו אתם חווים. אם אתם חווים רגשות שליליים בצורה חזקה, יתכן ותרצו להתחיל קודם כל מעצימת העיניים (הסיבה לכך שמדיטציה מתורגלת בעיניים עצומות היא על מנת להפחית את מספר הגירויים שמגיעים אלינו. יש מדיטציות רבות שמתרגלים בעיניים פקוחות ובהתבוננות באובייקט מסויים, כמו למשל נר, אך כדי להתחיל ולצאת לדרך זה יהיה מועיל מאוד לתרגל בעיניים עצומות ובכך להקל מעט על הגירויים שמפעילים תהליכים מחשבתיים בתוכנו). משפט יפה של פטריציו פאולטי, אחד מהמורים הגדולים בעולם היום, מייסד בית הספר הבינלאומי למודעות עצמית אומר – ״מדיטציה אינה לעצום את העיניים, אלא לפקוח את העיניים לחיים״. 

אז הנה כמה אפשרויות שעומדות לפניכם על מנת להרגע ולייצר בהירות מחשבתית:

  1. לצאת להליכה – יציאה להליכה יכולה לעזור לכך להרגיע את המחשבה מכל העומס. ההליכה עוזרת לנו להתרחק באופן פיזי מהמקומות שבדרך כלל יוצרים הכי הרבה עומס כמו הבית או העבודה ולצאת למרחב שהוא מרחב שונה. הוצאת אנרגיה מוטורית עוזרת לנו לשחרר הרבה מאוד תהליכים מחשבתיים שנעשים בגלל אנרגיה שמצטברת בתוכנו ובצורה זו מאפשרת לנו להרגיש בסיום הרבה יותר קלים ומשוחררים ממחשבות מטרידות. אחרי הליכה או כל פעילות גופנים אחרת אנו נרגיש הקלה רגשית משמעותית.
  2. ערכו רשימת הכרת תודה – לעיתים קרובות המחשבה שלנו נוטה להתמקד בכל הדברים אותם אין לנו. מחשבות על מה שאין לנו יכולות להיות מדכאות ולהשאיר אותנו בתשוקה אל אותם הדברים שאנו מרגישים שחסרים לנו. קחו חמש דקות על מנת לכתוב את הדברים עליהם את מלאים בהודיה. רשימה שכזו משנה מיידית את תוואי המחשבה המכאני בתוכנו שנוטה לריאקטיביות ומפעיל באופן מיידי חלקים פרואקטיביים שמאפשרים לנו לראות את כל מה שעובד, מחליף את תוואי המחשבה השלילי בכזה חיובי, ממש כאילו עשינו עדכון תוכנה פנימי.
  3. זמן לבד – חשוב מאוד למצוא זמן לבד עם עצמכם. קחו מעט זמן באופן קבוע כדי להתרחק מכולם ולעשות משהו ממנו אתם נהנים כמו למשל קריאת ספר טוב או צפיה בסרט שאתם אוהבים.
  4. להתכרבל עם חיה אהובה – מחקרים שונים מראים שחיות מחמד יכולות לייצר אפקט מרגיע בחיינו. חיבוק ומגע עם יצור חי מפריש שורה ארוכה של הורמונים בתוכנו שקשורים לאהבה כמו האוקסיטוצין. ליטוף, חיבוק ומגע עם חיית מחמד יכול לעזור לנו לשחרר חומרים שכאלה ולהפיק באופן מיידי שיפור רגשי.
  5. כיבוי הטלפון הסלולארי – הטלפונים הסלולאריים הפכו להיות אחד מהדברים שיוצרים עומס רגשי ומחשבתי גבוה. זה יכול לקרות בגלל עודף שימוש, צלילים שבוקעים ממנו לאורך כל היום ומעוררים בתוכנו תגובתיות מופרזת, זה יכול להתקשר לקריאת חדשות מוגזמת או הרגשה פנימית של צורך להיות זמינים כל הזמן לעולם. הדבר הזה ממכר ודורש מאיתנו לתת תשובות לעולם כל הזמן. אחד מהכלים המשמעותיים שהתפתחו בסלולארי בשנים האחרונות זו האפשרות לדעת כמה זמן ביום שהינו בטלפון. מחקרים מראים שאנו נמצאים בטלפון כמות אדירה של שעות, כמעט שליש משעות היממה. כיבוי הטלפון למשך זמן מסויים, התרחקות ממנו או השארה שלו בבית בזמן טיול עם הילדים יכולה לשחרר אותנו מהתלות הבלתי פוסקת הזו, מהצורך המיידי לענות ולהגיב. אנו יכולים לחיות גם ללא טלפון סלולארי וברגע שנתרחק ממנו נוכל לראות כמה זמן מתפנה ביומיום שלנו ואיך הזמן הזה יכול להיות מופנה אל עבר הדברים שחשובים לי באמת.
  6. עצמו את העיניים – עצימה של העיניים למספר שניות או מספר דקות יכולה באופן מיידי להוות הקלה. תוכלו במקביל לעצימת העיניים לקחת מספר נשימות עמוקות. התרגיל הפשוט הזה מאפשר לנו לקחת רגע אחד של מרחק מהדברים, לחמצן את המחשבה שלנו ותרגול פשוט של כמה נשימות שכאלה במהלך היום יכול להקל מאוד על העומס הרגשי והמחשבתי.
  7. לצחוק – האם אתם מכירים מישהו שלא אוהב לצחוק? אני לא מכירה מישהו שכזה. הצחוק מאפשר לנו להפעיל בו זמנית כמות שרירים גדולה בפנים, הפעלת השרירים הללו שהינם מאוד עדינים, אפקטיבית ביותר בהפעלת שרשרת הורמונלית שקיימת בתוכנו שאחראית על שחרור של חומרים שונים האחראיים על הרגשה טובה. תוכלו לצפות במשהו מצחיק בטלויזיה, או להשתעשע עם הילדים שלכם בדיגדוגים. כך או כך ההבטחה שלי אליכם היא שכשאתם צוחקים קשה להרגיש רגשות שליליים או להיות מוטרד. נסו את זה פעם ביום לפחות!
  8. הריחו פרחים – פרחים הם אמנות של הטבע, הם באים בצבעים וריחות שונים. עצרו והתבוננו בפרח, ביופי שלו, בריח שלו. אל תתנו ליופי הזה לחלוף על פניכם בלי שנתתם לו את תשומת הלב הראויה. פרחים משרים הרגשה של רוגע ומחזירים אותנו לראיה שהטבע, החיים, הם דבר מופלא ויפה. נוכל להגיד – תודה חיים! זה לא מובן מאליו להיות בחיים.
  9. צאו לאור השמש – לשמש יש השפעה מיטבית על רוגע. צאו החוצה לכמה דקות במהלך היום שלכם, שבו על ספסל, עצמו את העיניים, תנו לאור השמש לשטוף אתכם מהראש ועד כפות הרגליים. תנו לשמש לחמם אתכם, להאיר אתכם, להחיות אתכם.
  10. הסתכלו מחוץ לחלון – אם אינכם יכולים לצאת החוצה לאור השמש, הציצו מהחלון לכמה דקות. ראשית, עצם הרמת הראש והסתכלות מהחלון עוזרת לעיניים שלנו להסתגל לראיה רחבה יותר כאשר מרבית מהיום שלנו הראיה מרוכזת במכשירים דיגיטליים כאלה ואחרים. אז התרגיל הזה מעבר לכך שהוא חשוב עבור שרירי העיניים ועוזר למקד את הראיה באובייקטים רחוקים ורחבים יותר מאלה של הסלולארי או המחשב, מבט אל מחוץ לחלון למשך כמה דקות מאפשר לראות עצים, צמחים, ציפורים וכל יצור חי אחר.
  11. הפחיתו רעשים ופעילות מסביבכם – אם אתם חיים חיים עמוסים, ככל הנראה יש הרבה רעש ופעילות מסביבכם. נסו להפחית את רעשי הרקע שקיימים בסביבה שלכם, אם זו הטלויזיה, הרדיו או כל דבר אחר. כיום יש אוזניות רבות שזוהי בדיוק המטרה שלהם – להפחית רעשי רקע ולעזור לנו להתרכז.
  12. הרגעות פיזית – ההרגעות הפיזית עוזרת לנו להרגיע את המחשבה. יש כמה דרכים לביצוע הרגעות פיזית כמו למשל מתיחות, יוגה, טאי צ׳י או פשוט לעשות אמבטיה חמה. תוכלו אפילו להאזין למדיטציה מונחית שעוברת שלב אחרי שלב אחרי כל חלק בגוף.
  13. דברו עם חברים – לעיתים קרובות אנו לא יכולים לזהות את המחשבות שנמצאות בתוכנו, אנו מרגישים אולי שיש לנו עומס מחשבתי גבוה. שיחה עם חברים יכולה בקלות לעזור לעשות סדר במחשבה ואולי לפתור דילמות שונות שמטרידות אותנו.
  14. תרגלו מדיטציה – המדיטציה מאפשרת לנו להרגיע את המחשבה ואף אט אט להעלים תוואי מחשבה משמעותיים שמלווים אותנו מילדות. המדיטציה תיתן לנו מרחב פנימי לראות את המחשבות שיש בתוכנו. עצם העובדה שנוכל להתבונן במחשבות שלנו יתן לנו מרחק מהם וכך נבין שאנו והמחשבות שלנו איננו אחד, אלא נפרדים ואם אנו נפרדים אנו יכולים להתחיל ולמשול בעצמנו ובפעולות היומיומיות שלנו טוב יותר שכן מחשבות שונות המובילות לרגשות שליליים לא יפעילו אותנו יותר.
  15. אימון גופני – אימון גופני עוזרת לנו לעבור היפוך פנימי. האימון מעלה את הדופק, מייצר הזעה וגורם לנו להוציא אנרגיה. הוצאת האנרגיה עוזרת להפחית פעילות יתר מחשבתית שמופנית לשם כאשר איננו מתאמנים (ידעתם שיש בתוכנו מלאי מסויים של אנרגיה שאם אינו מופנה לכיוונים הנכונים, הוא יוצא דרך רגשות שליליים או מחשבות מעגליות?). אם כך האימון מסייע בשחרור אנרגיות עודפות, העלאת הריכוז, חמצון של הדם וכמובן תומך בנו בריאותית.
  16. שימוש במוסיקת מדיטציה מרגיעה – אפשרות מצוינת שנוכל להשתמש בה במהלך כל רגע של היום שלנו ועל כן גם שמתי אותה כנקודה נפרדת מאחר והיא יכולה ללוות כל אחת מהנקודות שסקרנו כאן מעלה, היא שימוש במוסיקת מדיטציה מרגיעה. המוסיקה הזו יכולה ללוות אותנו במהלך העבודה היומיומית, בזמן השהות שלי בבית או כאשר אני עם הילדים. ישנן מוסיקות שונות שמטרתן להרגיע ולהכניס אותנו לשקט ולמצב מדיטטיבי, נוכל למצוא רבות מהן ביוטיוב, כל שעלינו לכתוב הוא meditation music ונוכל למצוא שלל  אפשרויות מהן נרצה לבחור את הטובה והמרגיעה ביותר עבור עצמנו. תנו לעצמכם זמן לברור את המוסיקה שהינה המוסיקה הנכונה עבורכם.  צא לדרך הנפש שלך מבקשת הרגעה ומדיטציה זו התשובה האפשרית

כמו שראינו, יש דרכים רבות להרגעת המחשבה וליצירת צלילות ובהירות מחשבתית. היתרונות הרבים של הרגעת המחשבה שסקרנו כאן, יכולים לעזור לכם לקחת את ההחלטות הנכונות יותר עבור החיים
שלכם ולתעדף את המשימות במהלך היומיום שלכם, כך שיכללו גם פעילויות המיטיבות עמכם, המרגיעות אתכם, הנותנות לכם שקט פנימי ומוטיבציה. נסו לדמיין את חייכם כאשר אתם רגועים ושלווים יותר.
דברים יהפכו להיות בהירים יותר, הבחירות שתקחו יהיו מושכלות יותר ותהיה לכם אפשרות לשליטה גבוהה יותר באופן שבו אתם מנהלים את הרגשות ואת חייכם. כל אלה ממש בהישג ידכם, הסוד הגדול
טמון בסדרי העדיפויות שלנו ומאחר ואנו המפעל הגדול של חיינו, המפעל הזה זקוק באופן יומיומי לתחזוק על מנת שיוכל להמשיך ולתפקד. תנו למחשבה שלכם את התחזוק הנכון ואתם תוכלו לראות איך
היומיום והחיים שלכם משתנים. 

רוצים לתרגל את המדיטציה?
לפרטים נוספים על התוכנית מדיטציה לאנשים עסוקים לחצו כאן >>

 

 

יעל גלזר
על הכותב
יעל גלזר
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *