איך לתכנן את החנות האינטרנטית שלכם

לכאורה כל החנויות האינטרנטיות נראות לנו זהות: דף בית עם המוצרים הכי חדשים או מבצעים, קטגוריות עם תת קטגוריות ורשימה של מוצרים בכל קטגוריה.

אבל האמת היא שחנות אינטרנטית היא הרבה יותר מזה וההבדל בין חנות אפרורית שלא עושה חשק לקנות ממנה ובין חנות מצליחה עם חווית שימוש מעולה תלויה דווקא בפרטים הקטנים.

כדי שהחנות שלנו תהיה מהסוג השני כדאי מאוד לתכנן אותה מראש ולחשוב איך היא תהיה בנויה עוד לפני שאנחנו בכלל בוחרים תבנית ומתחילים למלא את החנות במוצרים. יכול להיות שזה יעכב את בניית החנות בשבוע או מעט יותר, אבל תמיד קל יותר ללכת קדימה מאשר אחורה!

מכיוון שיש לנו די הרבה מה לכסות במדריך הזה, הנה נקודות המפתח העיקריות:

  1. הבנה של קהל היעד העיקרי של החנות. חשוב במיוחד אם מדובר בחנות נישה שפונה לקהל יעד צר.
  2. תכנון ממשק משתמש שיאפשר ללקוח להגיע למוצר שהוא מחפש תוך שלוש לחיצות לכל היותר
  3. תבנית – האם החנות זקוקה לתבנית מיוחדת או שתבנית גמישה תספיק לנו?
  4. פלטפורמה: האם מדובר בפלטפורמה ייעודית לחנות וירטואלית או אתר שנבנה במיוחד עבורכם?
  5. אלמנטים מיוחדים או תכונות שחייבות להיות בחנות ואין בהכרח בחנויות אחרות

הכרה של קהל היעד

הכרה של קהל היעד צריכה להיעשות באותו אופן בו מבצעים אפיון בכל עסק חדש. לדוגמה:

דמוגרפיה – האם יש מאפיינים דמוגרפים מיוחדים כמו למשל גיל או מגדר?

רמה טכנית – האם קהל היעד הוא בעל הבנה טכנית גבוהה או ממוצע. כאן יש הבדל בין אתר שמוכר בגדים לבין אתר שמוכר חומרה למחשבים. ככל שקהל היעד הוא בעל הבנה טכנית גבוהה יותר, כך יהיה אפשר לשלב באתר אלמנטים מתקדמים יותר ודרכים שונות לניווט.

צרכים – מה הקהל מחפש? האם יש לו צרכים מיוחדים שאין לקהלים אחרים? לדוגמה, חנות שמוכרת בגדי תינוקות חייבת להתייחס במיוחד לכל עניין המידות ולעזור להורים לרכוש את הבגד הכי מתאים שלא יהיה צריך להחליף תוך שבוע…

מצב כלכלי – מצב כלכלי עשוי להיות רלוונטי כאשר מדובר על חנות שמוכרת מוצרים יקרים או לחילופין, פונה לכל שכבות האוכלוסייה. בהתאם לזאת יש לקבוע את תנאי התשלום (הרבה חנויות מציעות תשלומים בחיוב הוראת קבע שלא “סותם” את מסגרת האשראי) והאם המוצרים יהיו מוצרי מדף או מוצרים בהתאמה אישית שיהיה צריך לשלם עליהם באופן מדורג.

את כל המאפיינים האלו אפשר לייחס לקהל היעד באמצעות פרסונה. פרסונה היא הגדרה מקיפה ומפורטת של המשתמש הממוצע או כמה משתמשים ממוצעים. בניית פרסונה יכולה להיות תהליך מורכב, אבל לא חייבים בהכרח להיכנס לכל הדקויות שלה במקרה של חנות וירטואלית.

תכנון ממשק משתמש אינטואיטיבי

אפשר לכתוב מאמרים שלמים על תכנון ממשק משתמש, אבל העיקרון הוא לפשט כמה שיותר את התפריטים בחנות שלכם. יש חנויות שמשתמשות גם בתגיות, גם במסננים מתקדמים וגם בקטגוריות משנה.

כל תוספת כזו לרמה ההיררכית של האתר יוצרת יותר דפים ובסופו של דבר מקשה על המשתמש למצוא את מה שהוא צריך.

כלל האצבע הוא שהעמודים ברמה אחת מעל למוצר הבודד יהיו באורך סביר. אנשים מתקשים לברור בין מאות מוצרים שונים שמופיעים באותו הדף (גם אם יש חלוקה לעמודים).

דוגמה לחנויות שבדרך כלל בנויות בצורה טובה הן חנויות לבעלי חיים: כמעט בכל חנות מהסוג הזה שתבקרו בה תוכלו לראות שהתפריט הראשי מסודר על פי בעלי חיים ספציפיים ולא קטגוריות כלליות כמו מזון או צעצועים לחיות. הסיבה היא שקהל היעד בדרך כלל מחפש את המוצרים של החיה או החיות שיש לו ואין סיבה שהוא יתחיל להסתובב בין יותר מדי תפריטים.

כל קטגוריה אומנם כוללת לא מעט קטגוריות משנה, אבל עדיין קשה מאוד ללכת לאיבוד.

תבנית

בעבר הרחוק רוב החנויות נראו כמעט זהות גם מבחינה גרפית ועשו שימוש ברקע לבן, רשימות מוצרים מרובעות, סרגלי ניווט פשוטים, אולי כמה סליידרים (תמונות מתחלפות) בעמוד הבית וכו’.

היום יש עדיין המון חנויות כאלו ולא תמיד צריך משהו מורכב במיוחד (כמו בדוגמה של חנות החיות), אבל יש חנויות שבכל זאת חייבות לבדל את עצמן כדי למכור. לדוגמה, חנויות בתחום הקוסמטיקה, תכשיטים, אופנה וכו’.

אם החנות זקוקה לעיצוב אישי, לא תמיד יהיה אפשר לקחת תבנית קיימת ולהשתמש בה, תלוי עד כמה היא גמישה מבחינת שינויי צבע, שינוי סדר האלמנטים על גבי המסך וכו’.

לדוגמה, אם נסתכל על האתר של Factory 54, נוכל לראות שכל דף נראה כמו עמוד בית בפני עצמו עם תמונות בגודל משתנה ואפילו סוג של ערבוב בין אנגלית לעברית.

אפשר להתווכח אם העיצוב הזה שימושי, אבל סביר מאוד להניח שמדובר בתבנית מותאמת אישית או תבנית פרימיום.

תבנית מותאמת אישית בדרך כלל תעלה יותר וחשוב לקחת את זה בחשבון. יש חברות שמספקות תבניות כאלו כחלק מאפיון האתר ויש פלטפורמות שניתן לעצב עבורן תבניות באופן עצמאי (לדוגמה, Shopify).

פלטפורמה

הפלטפורמה עליה תשב החנות היא אולי הבחירה המשמעותית ביותר. יש המון פלטפורמות בשוק וניתן לחלק אותן לשלושה סוגים עיקריים:

1.פלטפורמות בקוד פתוח – פלטפורמות שכל אחד יכול להשתמש בהן או ליצור גרסאות שונות שלהן. מן הסתם הן לא עולות כסף (למעט תוספים של מפתחים חיצונים), אבל עשויות להיות מסובכות עבור משתמשים מתחילים.

דוגמה לפלטפורמה פופולארית שכזו היא WooCommerce שבנויה על גבי מערכת ניהול התוכן WordPress.

2.פלטפורמה לבנייה עצמית של חנות בקוד סגור או סגור למחצה: מדובר על פלטפורמות שכל אחד יכול לפתוח בהן חנות תמורת תשלום. אלו בדרך כלל פלטפורמות שמיועדות לקהל הרחב ולכן הן יחסית קלות לשימוש.

מצד שני, אם רוצים לעבור מפלטפורמה שכזו לפלטפורמה אחרת, הדבר עשוי להיות מסובך או שהמעבר יהיה חלקי בלבד בגלל הבדלים מהותיים בין שתי הפלטפורמות.

דוגמאות לפלטפורמות כאלו: Shopify, Wix ומגוון רחב של פלטפורמות ישראליות

3.פלטפורמה שנבנתה מאפס על ידי חברה לבניית אתרים – מדובר כאן על אתר שהוקם מאפס על ידי חברה לבניית אתרים. האפשרות הזו מתאימה לאתרים גדולים מאוד או חנויות שחייבות להתמזג עם אתרים גדולים יותר ולא תמיד ניתן לבצע את החיבור הזו עם פלטפורמות סגורות רגילות.

מצד שני, אם יום אחד תרצו לעבור לפלטפורמה אחרת, תמיד תוכלו לבקש שירצו בעבורכם קובץ עם כל פרטי המוצרים בפורמט שקל לייצא. (חשוב גם לעגן את האפשרות הזו בחוזה).

אלמנטים מיוחדים

רוב החנויות היום מציעות אלמנטים מיוחדים דרך תוספים שונים שלא תמיד כלולים בחבילות הרגילות. למשל:

  • קופונים
  • הפיכת החנות גם לחנות בפייסבוק, אינסטגרם וכו’
  • אפשרות למכור מוצרים דיגיטליים (לדוגמה, ספרים)
  • מניעת הונאות (שימוש בכרטיסי אשראי גנובים וכו’)
  • המלצות על מוצרים משלימים

וכו’

ביחד עם בחירת הפלטפורמה שהכי מתאימה לכם, חשוב מאוד לבדוק אם התוספות או התכונות הללו כלולות בחבילה שבחרתם או שיש להוסיף עליהן כסף. שימו גם לב לכך שיש תוספים עם גרסאות חינם וגרסאות בתשלום או תקופת שימוש מוגבלת בחינם.

לסיכום

לפני שאתם ממהרים לשלוף את הארנק ולקנות את החנות הווירטואלית הראשונה שמציעים לכם להקים או מתפתים לכל מיני עסקאות חבילה, כדאי שתעברו על הצ’קליסט ותוודאו שלקחתם בחשבון את כל הפקטורים השונים. חנות שאין בה את כל מה שאתם צריכים או קשה להשתמש בה לא שווה את כל הזמן והכסף שאולי תחסכו בטווח הקצר.

אם אתם רוצים להתיעץ איתנו לגבי הקמת החנות האינטרנטית שלכם, מוזמנים לכתוב לנו הודעה כאן מטה
או בטלפון 052-3917880 ונשמח לחזור אליכם.

יעל גלזר
על הכותב
יעל גלזר
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *